Jednostkowe sprawozdanie finansowe za rok obrotowy zakończony 31 grudnia 2024 r. (w tys. zł, chyba że podano inaczej).
2. KONTRAKTY BUDOWLANE
12
Koszty doprowadzenia do zawarcia umowy Spółka ujmuje jako koszty w momencie ich poniesienia, z uwagi na to,
że koszty doprowadzenia do zawarcia umowy nie obciążają bezpośrednio klienta, niezależnie od tego, czy umowa zostanie
zawarta.
Spółka udziela swoim odbiorcom jedynie gwarancji podstawowych, które nie stanowią odrębnego zobowiązania do
wykonania świadczenia. Okres objęty gwarancją różni się w zależności od realizowanego kontraktu oraz elementów
składowych, których dotyczy gwarancja.
Do realizacji swoich prac związanych z realizacją kontraktów budowlanych Spółka angażuje podwykonawców.
W odniesieniu do prac wykonywanych przez podwykonawców Spółka działa jako główny wykonawca (ang. principal).
Zafakturowane koszty z tytułu ich zatrudnienia ujmuje jako „Zobowiązania z tytułu dostaw i usług” (nota 6.8.). Zatrzymane
przez Spółkę części zapłat wobec podwykonawców z tytułu gwarancji dobrego wykonania umowy Spółka ujmuje
w pozycji „Zobowiązania wobec podwykonawców – kaucje” (nota 2.2.).
W przypadku niektórych kontraktów budowlanych realizowanych w ramach wspólnych porozumień umownych, w których
Spółka jest liderem konsorcjum lub zlecenia, Spółka oceniła, iż występuje w charakterze pośrednika w odniesieniu do
prac wykonanych przez drugiego wspólnika, a które Spółka jako lider fakturuje na rzecz zamawiającego. Spółka określa
swoją rolę jako rolę pośrednika w danym zleceniu w przypadku, gdy identyfikuje konkretne dobra oraz usługi, które mają
być dostarczone, nad którymi nie sprawuje kontroli przed przekazaniem ich klientowi. W przypadku, gdy Spółka pełni rolę
pośrednika, rozpoznaje przychód w momencie wypełnienia zobowiązania do wykonania świadczenia w umownej kwocie
opłaty lub prowizji, będzie uprawniona w zamian za zlecenie dostarczenia konkretnych usług lub dóbr przez inny podmiot.
Z uwagi na charakter zawieranych konsorcjów oraz zleceń, w których Spółka pełni rolę lidera, nie występują opisane
powyżej opłaty i prowizje, stąd w Spółce nie powstaje przychód z tyt. prowizji za fakturowanie na rzecz klienta prac
wykonanych przez drugiego konsorcjanta. Spółka jako przychód ujmuje wyłącznie kwoty wynagrodzenia należnego z tyt.
wykonania na rzecz zamawiającego swojego zakresu prac zgodnie z polityką opisaną powyżej.
Ponadto, dla sprzedaży pozostałej, tj. materiałów (kruszywa), towarów oraz produkcji pomocniczej, Spółka rozpoznaje
przychody w punkcie w czasie. Przychód ze sprzedaży pozostałej rozpoznawany jest w momencie transferu kontroli na
odbiorcę, który jest zbieżny z momentem dostawy danego dobra do odbiorcy.
Termin płatności dla świadczonych przez Spółkę kontraktów o usługi budowlane wynosi od 30 do 90 dni od dnia
wystawienia faktury, a dla sprzedaży pozostałej wynosi zazwyczaj 30 dni od dnia wystawienia faktury. Zawierane kontrakty
nie zawierają zatem istotnego elementu finansowania za wyjątkiem kwot zafakturowanych z tytułu realizacji kontraktów
budowlanych, które spłacane są w późniejszym okresie, gdyż stanowią kaucje zatrzymane przez klienta. Kwoty
zatrzymane z poszczególnych faktur stanowią maksymalnie do 10% wynagrodzenia z tyt. realizacji umowy
i podlegają zwolnieniu w okresie maksymalnie do 5 lat po zakończeniu realizacji zlecenia. Przychód z realizacji kontraktów
budowlanych w części, która jest zatrzymana jako kaucja, ujmowany jest w kwocie zdyskontowanej.
Podział przychodów na przychody rozpoznawane w czasie i punkcie w czasie został zaprezentowany w nocie 4.2.
Zastosowanie metody opartej na nakładach do ujmowania przychodów z tytułu kontraktów budowlanych wymaga
szacunku w odniesieniu do określenia stopnia realizacji prac na danym kontrakcie, tj. oszacowania całkowitego budżetu
kosztów na danym kontrakcie.
Budżety kosztowe dla danych kontraktów są przygotowywane przez Kadrę Zarządzającą Spółki na etapie ofertowania
i aktualizowane w ciągu roku finansowego lub w momencie zidentyfikowania przesłanek do rewizji budżetu kosztowego
lub przychodowego. W przypadku zaistnienia zdarzeń pomiędzy oficjalnymi rewizjami budżetu, które
w istotny sposób wpływają na wynik kontraktu, wartość całkowitych przychodów lub kosztów kontraktu aktualizowana jest
na bieżąco, tj. zmiany zakresu kontraktu znajdują odzwierciedlenie w prowadzonym przez Spółkę systemie wewnętrznym
od razu po tym, jak zostaną wynegocjowane przez Spółkę z klientem.
Dla realizowanych kontraktów budowlanych, wzrost/spadek całkowitych budżetowanych kosztów o 2% powoduje
odpowiednio spadek/wzrost przychodu rozpoznanego narastająco w księgach Spółki dla danego kontraktu o zbliżonej
wartości w punktach procentowych. Wpływ takiej zmiany całkowitego budżetu kosztów na przychody w danym okresie
zależy od stopnia realizacji, na którym znajduje się na koniec danego okresu realizowany kontrakt. W przypadku
kontraktów o znacznym stopniu zaawansowania, wpływ takiej zmiany na przychody w danym okresie będzie istotniejszy
niż w przypadku kontraktu we wczesnej fazie realizacji.
W Spółce funkcjonują stosowne procesy kontroli służące zapewnieniu, że proces budżetowania dla danego projektu
odbywa się w oparciu o bieżące i wiarygodne szacunki dotyczące kosztów niezbędnych do realizacji danego kontaktu,
podlegające weryfikacji i akceptacji przez wyznaczone do tego procesu osoby. Przygotowany przez Kierownika Projektu
budżet podlega weryfikacji przez dyrektora działu, któremu podlega budowa.
Spółka prowadzi ewidencję realizowanych projektów – umów o kontrakty budowlane w systemie wewnętrznym służącym
do zarządzania projektami. Informacje dotyczące danego kontraktu, w tym stopnia jego realizacji, są wprowadzane do
systemu przez kierownika kontraktu/budowy, a następnie zatwierdzane przez dyrektora działu, któremu podlega budowa.